کاهش ۲۵ روزه زمان و ۳۰ درصدی هزینه حمل با بهره برداری از راه‌آهن رشت-کاسپین 

11:39 - 31 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۹۰۲۰
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
کاهش ۲۵ روزه زمان و ۳۰ درصدی هزینه حمل با بهره برداری از راه‌آهن رشت-کاسپین 
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل در حاشیه افتتاح راه‌آهن رشت-کاسپین گفت: این مسیر ریلی نسبت به مسیر فعلی که از کانال سوئز عبور می‌کند، مدت زمان حمل را از ۴۵ روز به ۲۵ روز و هزینه‌ها را تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد.

خبرگزاری میزان - طبق اعلام خبری وزارت راه و شهرسازی، خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور در حاشیه افتتاح راه آهن رشت-کاسپن اظهار کرد: این مسیر ریلی آخرین بخش از کریدور دریایی شمال به جنوب و حلقه مفقوده این کریدور است که بهره‌برداری شد.

وی افزود: این مسیر ریلی به طول ۳۷ کیلومتر و با ۴۰ کیلومتر ریل‌گذاری اردیبهشت ماه تکمیل شد که ظرفیت انتقال بار این خط ریلی حداکثر هفت میلیون تن و ظرفیت جابه‌جایی مسافر آن ۶۰۰ هزار نفر و به علت مسافر کمتر این مسیر، ظرفیت امکان انتقال بار تا ۱۰ میلیون تن وجود دارد.

خادمی گفت: شاخه دیگری از این راه آهن تا بندرانزلی و شاخه دیگر آن به بندر آستارا و شبکه سراسری ریل وصل می‌شود. این مسیر به عنوان کریدور سراسری ریلی - دریایی از روسیه و فلاند در شمال اروپا به طول ۱۳ هزار کیلومتر از داخل خاک جمهوری اسلامی ایران عبور کرده و به بندر بمبئی می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل بیان کرد: راه آهن رشت-کاسپین بخشی از پروژه حمل و نقل بین المللی است و با بهره برداری از آن بار و کالا‌های شرق آسیا و هند به دریای خزر و سپس به بندر آستراخان روسیه منتقل می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: این مسیر نسبت به مسیر فعلی که از کانال سوئز عبور می‌کند مدت زمان ۴۵ روز حمل بار را به ۲۵ روز و هزینه‌ها را تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد.

یادآور می‌شود؛ این خط آهن که نقطه انتهایی کریدور جنوب به شمال است، خلیج فارس را به دریای خزر متصل می‌کند و ظرفیت مسافری ۳۰۰ هزار نفر را دارد و در حوزه جابه جایی کالا در سال نخست ۳ میلیون تن و در سال‌های بعد تا هفت میلیون تن کالا را می‌تواند جابه جا کند.

مسیری کلیدی که با خطوط ایستگاهی به ۴۰ کیلومتر می‌رسد و با هزینه کرد ۳۰ هزار میلیارد ریال که به ارزش روز ۶۰ هزار میلیارد ریال است اکنون به خط پایان رسید و امروز به نام و یاد رئیس جمهور شهید افتتاح شد.

این مسیر ۱۸ پل بزرگ به طول ۷۹۹ متر و ۲۴۳ دستگاه پل کوچک به طول سه هزار و ۷۴۵ متر طول دارد.

همچنین محور ریلی رشت - کاسپین دارای یک ایستگاه در خمام است؛ محوطه این ایستگاه ۲۱ هکتار، زیربنای کل ساختمان‌ها و سایبان ایستگاه یک هزار و ۵۵۰ متر مربع و مساحت ترمینال اصلی ۶۱۲ متر مربع است که با استفاده از تجهیزات ایرانی و توان مهندسان داخلی احداث شده است.

 انتهای پیام/


برچسب ها: حمل و نقل ریلی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *